January 17, 2018

JANGAN RAGU BUAT KEPUTUSAN TERBAIK

BBB,  28 Rabi`ul-Awwal 1`439H. = 16 Januari 2018M. (Selasa):
Di dalam konsep Takmilah, ialah wujudnya usaha dan perjalanan menuju Takmilah itu sendiri. Di dalam membuat keputusan jangan ada di dalamnya keraguan, kerana ianya akan mengganggu plan dan tindakan. Di dalam Islam, jika ada sesuatu itu lebih dari satu pilihan, maka dianjurkan bersolat istikharah di dalam membuat pilihan. Di dalam jamaah keputusan mesyuarat yang diambil sewajarnya diikuti dan dipatuhi.
Sebagaimana disebut pada peringkat awal tidak ada keputusan konkrit  pada ahli jawatankuasa Surau al-Umm sama ada mau mendirikan surau atau masjid pada tapak lot 51177, Jalan 1/4A, 43650 BBB. Ini dapat dilihat dari siri keputusan  berikut:
·         Hasrat mau mendirikan surau bermula awal 1980an,dengan demikian tertubuh jawatankuasa dan dana kewangan dibuka. Walau bagaimana hasrat ini tenggelam dan tidak berlaku tindakan. Ini seolah-olah surau yang sedia ada itu sudah cukup selesa. Bahkan berlaku penambahan ruang dengan membina ruang tambahan daripada kayu lapis meliputi seluruh ruang tanah pada bahagian hadapan bangunan. Dengan penambahan ruang ini dapat menampung lebih kurang seratus jamaah – luar dan dalam.  Ruang ditambah dengan kayu lapis kemudiannya ditukar kepada lantai semin bertail.
·         Hasrat timbul kembali untuk mendirikan surau, apabila permohonan yang dibuat kepada JAIS mendirikan surau mendapat kelulusan JAIS. Surat JAIS (2) dlm. JAIS Sel. 9189 3/5/10 bertarikh 30 Ogos 1996. Hasrat ini dikuatkan lagi dengan adanya makluman dari PKNS untuk mengambil kembali bangunan surau pada tahun 1997. Iaitu berikut dari keizinan JAIS untuk mendirikan surau.
·         Ada hasrat mau menukarkan status pembinaan surau kepada taraf masjid. Permohonan dibuat dan tidak  ada halangan dari JAIS. Tapi hasrat ini juga terpendam. Dan timbul juga hasrat mau kembali mendirikan surau sahaja, tapi tidak menjadi realiti.
Dapatlah dilihat bahawa wujudnya keraguan, tidak adanya ketegasan, khususnya tiada inisiatif dan tindakan konkrit, menyebakan hasrat baik mau mendirikan masjid atau surau pada peringkat permulaan tidak menjadi kenyataan.
Tindakan ADUN Bangi menjemput pengerusi-pengerusi surau atau wakjil-wakil dari surau-surau keliling Surau al-Umm yang dihadiri  30 orang wakil pada 4 Februari 2010 digerak bagi menjadikan masjid sebagai faktor utama bagi kegiatan keilmuan sesuai dengan motto `Bangi Bandar Ilmu` barulah menjadi kenyataan. Bermaksud setuju mendirikan masjid.
Senarai Ahli Jawatankuasa Sementara Pembinaan Masjid Al-Umm ialah:
1)      Y.B. Dr. Shafie Abu Bakar  - Pengerusi
2)      Hj. Mohd. Ghazali bin Abas  - Timbalan Pengerusi
3)      Hj. Hussin bin Yunos – Setiausaha
4)      Fahdee bin Hj. Faisal
5)      Mohd Hafiz bin Suib
6)      Mohd. Nor bin Hj. Mohd Yasin (Bendahari)
7)      Ahmad bin Hj. Hasbullah
8)      Imam Supaat bin Hj. Abdul Rahman
9)      Dr. Tajul Ariffin Noordin
10)   Hj. Abdul Rahman Daud
11)   Mohd. Nazar Osman
12)   Dr. Abdul Rahim bin Samsuddin
13)   Mohd Said bin Mohd Yunos
14)   Amin bin Othman.
Antara persetujuan diambil ialah
·         Setuju mendirikan Masjid Al-Umm dengan kos RM10 juta ringgit.
·         Masjid Al-Umm mengendalikan pengajian, kuliah dan berbagai wacana keilmuan dan bertaraf `Jami`.
·         Masjid perlu mempunyai asset dan waqaf hingga dapat menawarkan pengajian secara percuma.
Tiga jawatankuasa kerja dibentuk, iaitu:
1)      Jawatankuasa Plan, Binaan dan Landscaping
Ketua:  Encik Nasai
Setiauasaha Tuan Haji Said bin Mohd Yunos
2)      Jawatankuasa Dana
Ketua Tuan Haj. Mohd Nor bin Yasin
Setiausaha: Akan dipilih
3)      Jawatankuasa Pendidikan
Ketua: Dr. Tajul Ariffin Noordin
Setiausaha: Fahdi bin Faisal
Dengan lantikan-lantikan di atas jawatankuasa induk dan jawatankuasa kerja memulakan kerja bagi membina Masjid Al-Umm.

Sekian.

No comments:

Post a Comment