August 22, 2012

Paling Jawa ! Paling Kaya ! Bijak Memandu Kereta Bos, Tapi Tak Pandai Pandu Keluarga !

(Anekdot):

Dalam satu mesyuarat Ahli Jawatankuasa yang membincangkan berbagai agenda, ahli terbawa berbincang kepada soal istilah yang berhubung dengan makanan asli yang boleh menjadi identiti negeri Selangor. Antara mereka ada yang menyebut seperti tempe dan Nasi Ambeng. Ada yang tidak setuju mengatakan tempe sebagai makanan identiti Selangor, demikian juga dengan Nasi Ambeng kerana kedua-duanya berasal dari budaya Jawa! Secara bergurau, seorang ahli menyebut, "Oleh kerana pencadang adalah berketurunan Jawa, maka dicadangkan istilah yang berasal dari Jawa". Tapi kata ahli yang tidak bersetuju itu,

"Kalau nak kira Jawa, saya adalah lebih dari Jawa. Selain dari mempunyai pertalian dari keturunan Jawa, saya juga tinggal di Kampung Jawa, Klang! Ertinya saya lebih Jawa dari Jawa. Tapi saya mahu mengelak dari sentimen Jawa". Semuanya ketawa.

Seorang AJK yang lain menyatakan pendapatnya, "Tinggal di Kampung Jawa tidak semestinya Jawa, macam saya bergelar "Orang Kaya-Kaya" sebagai orang Besar Daerah. Kalau nak kira, "Sayalah Orang Terkaya, maklumlah Orang Kaya!" Tapi sebenarnya tidaklah kaya! Semua juga ketawa. "Kita mesti mencari yang tepat dan benar-benar asli, tanpa dipengaruhi sentimen," tambahnya.

Akhirnya tiada keputusan yang diambil, sama ada nak dikatakan misalnya, "Lemang makanan identiti Selangor atau Sate, kerana semuanya ada asal usul dan boleh didakwa oleh banyak pihak. Bahkan ada yang secara bergurau menyatakan,

"Nanti kalau kita mendakwa makanan itu, ini makanan Selangor akan didakwa oleh pihak tertentu, misalnya lagu-lagu yang kita katakan asalnya dari Malaysia, didakwa oleh pihak Negara Jiran sebagai lagu berasal dari negerinya. Ini mencetuskan perbalahan. Perkara sedemikian sepatutnya tidak menimbulkan polimik. Semakin luas penggunaan semakin mencerminkan popularitinya dan harus dibanggakan, apa lagi jika ianya merupakan warisan milik bersama yang menandakan kita satu rumpun dan geografi.

Isu makanan asal itu ditutup tanpa pengakhiran dan keputusan.

Sekian.

Pandai Memandu Kereta, Tak Pandai Pandu Keluarga

Menjadi Wakil Rakyat, menerima aduan dan permohonan adalah menjadi perkara biasa. Bahkan kadang-kadang masalah keluarga juga menjadi bahan aduan. Wakil Rakyat kadang-kadang bertindak sebagai Hakim Mahkamah Syarie di dalam memberi nasihat dan kadang-kadang mencari penyelesaian.

Antara aduan yang diterima, seorang ibu beranak tiga datang membuat aduan, bahawa suaminya selama ini Pemandu van Syarikat bagi semua urusan Syarikat Bosnya. Menurutnya, "Walaupun suaminya bergaji kecil dan tak seberapa, keperluan keluarga cukup secara minima dan mereka sekeluarga hidup bahagia."

Atas amanah dan ketelitian Sang Suami driver van ini dinaikkan pangkat, menjadi driver bagi Bosnya dan diberi pakaian uniform yang menarik, sesuai beliau berada disamping Bosnya, bahkan bertindak sebagai pegawai bagi keselamatan Bosnya. Dengan kenaikan pangkatnya, bererti naik dari segi gajinya.

Aduan yang diterima dari isterinya, "Bahawa sejak suaminya memandu kereta besar dan mahal dan berpakaian handsome dan hebat, suaminya mengabaikan keluarga. Kata sang isteri, "Nafkah kami dan anak-anak tidak diberi secukupnya seperti dahulu." Bila ditanya, "Adakah suaminya mempunyai perempuan lain?" Jawab isteri, "Tidak pasti." Tambah isteri,

"Untuk menampung keperluan harian dan perbelanjaan anak ke Sekolah, saya terpaksa menjual nasi lemak pada sebelah pagi dan pisang goreng pada sebelah petang". Bila ditanya, "Adakah pernah buat aduan di Pejabat Kadhi?" Isteri menjawab, "Setakat ini belum lagi, harap Yang Berhormat dapat nasihat agar suaminya kembali menunaikan tanggungjawab."

Termenung Adun, bagaimana cara hendak menyelesaikan persoalan.

Setelah bertanya mengenai latar belakang suami dan mendapat no telefon sang suami, Adun mencadangkan agar Suami & Isteri datang menemui Adun dan Adun berjanji untuk menelefon Sang Suami pada masa yang sesuai.

Tarikh sesuai untuk datang dibincangkan dan berikutnya Adun menelefon Sang suami bertanya khabar. Adun meminta Sang suami bersama isterinya datang bersama pada tarikh yang ditentukan. Kami tak mahu Sang Suami Bijak memandu kereta Bos, tapi tak tahu pandu Isteri dan keluarga!"

Walau bagaimana pada tarikh yang ditentukan mereka tidak hadir dan Sang isteri juga tidak lagi datang membuat aduan! Mungkin sang suami kembali pandu keluarganya dalam keadaan yang normal. Itulah diharapkan. Insya Allah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment