December 27, 2011

Menyuntik Semangat & Mengurangkan Beban Melalui Program `Back To School` Di DUN Bangi - Dorong Ke Arah Kejayaan

Dewan Cempaka PKNS, BBB, 01 Safar = 26 Disember (Isnin):

Sebagaimana pada tahun-tahun yang lepas, demikianlah sudah menjadi tradisi Adun Bangi mengadakan Program Back To School pada setiap akhir Disember bagi membantu anak-anak miskin di Dun Bangi kembali bersekolah. Demikianlah hari ini program berkenaan di adakan di Dewan PKNS, Tingkat Tiga, bangunan berkenaan. Program kali ini dianjurkan oleh Sekretariat Bangi Bandar Ilmu yang Pengarah programnya ialah saudari Nur Sabrina bt. Mohd Arip dengan kerjasama Pewaris dan Nisa` . Program yang berlangsung dari jam 8.30 pagi hingga jam 12.30 tengahari itu di isi dengan Majlis Pembukaan, motivasi oleh Penceramah Jemputan yang disampaikan oleh Encik Ahmad Fuad bin Hj. Che` Abd. Razak dari Asas Insan Resources & Training, Bandar Seri Putera, Bangi. Oleh kerana Adun mempunyai program di tempat lain, maka ceramah motivasi disampaikan terlebih dahulu kepada ibu bapa dan anak-anak yang memenuhi dewan.. Saudara Ahmad Fuad bercakap tentang perlunya anak-anak diberi perhatian dari segi fizikal dengan menjaga makanan yang baik dan jauhi dari makanan tidak halal, perhatian lebih-lebih lagi dari segi mental dengan mendorong mereka rajin membaca dan mencintai ilmu pengetahuan dan menjaga dari segi emosi dan pergaulan. Anak-anak hendaklah ditanamkan sifat positif di dalam minda dan jiwa mereka, agar mereka mampu menghadapi cabaran dan alam keliling dengan penuh keyakinan dan seterusnya mencapai kejayaan.

Dalam ucapan perasmian oleh Adun Bangi, beliau mengucap syukur kepada Allah, kerana pada tahun ini menurut beliau kita dapat mengadakan sekali lagi Program Back To School. Beliau mengucap terima kasih di atas kehadiran anak-anak bersama-sama ibu bapa. Turut hadir Tuan Haji Rushdi bersama AJK Kebajikan. Serta pimpinan & AJK Pewaris dan Nisa`.Dalam ucapannya lagi , Adun menyatakan, ``Back To School adalah program tahunan Adun bagi membantu anak-anak dari keluarga miskin kembali ke Sekolah menjelang bukanya Sekolah awal Januari tahun 2012 nanti. Menurut Adun, ``Kita memberi perhatian yang tinggi dan utama aspek pendidikan di Bangi, diikuti dengan Kebajikan dan Kesejahteraan.``

Menurut Adun , tujuan mengadakan Back To School, ialah bagi membantu dan menggalakkan anak-anak dapat menghadapi pelajaran dengan selesa. Kalau Jom Shopping warga Emas kita peruntukkan sebanyak RM100/= seorang, maka bagi pelajar-pelajar Back To School juga kita beri RM100.00. Adun difahamkan, seramai 85 dari 120 pelajar yang dipaggil dapat hadir. Beliau berharap, terutama kepada ibu-bapa supaya benar-benar menggunakan peruntukan yang diberi Adun bagi kepentingan persekolahan anak-anak.Selain dari peruntukan Back To School, menurut Adun, banyak lagi skim dan insentif yang diberi Kerajaan Negeri Selangor bagi pendidikan seperti, Skim Pelajar Cemerlang, Skim Masuk Universiti, pinjaman kewangan dari Kerajaan Negeri Selangor tanpa faedah dan boleh bertukar kepada biasiswa jika keputusan pencapaian Terpuji. Menurut Adun Bangi, kita berharap pada anak-anak yang mengambil peperiksaan dan dapat mencapai keputusan cemerlang menaikkan imej Bangi Bandar Ilmu. Mereka diharapkan selepas menyambung pelajaran memberi khidmat pada agama, bangsa dan Negara.

Selepas perasmian, Adun Bangi menyampaikan bantuan kepada pelajar-pelajar dan juga ibu bapa yang datang. Majlis diakhiri dengan bergambar beramai-ramai dan jamuan.

Sekian.

2 comments:

  1. A'kum YB,

    kenapa MPKj ROBOHKAN bus stop lama yg masih elok & dan diganti dgn yg baru. tidakkah membazir? cuba yb tengok disekitar jln sg kantan. kawasan lain i tak pasti. lebih baik diturap/repair jln berlubang/rosak.

    TQVM YB

    ReplyDelete
  2. YB,

    tolong usahakan repair/turap semula jalan2 disekitar sg kantan & fly over Jenaris

    TQVM

    ReplyDelete