December 29, 2011

Klinik Bola Sepak Anjuran Adun Bangi

Kompleks Sukan, Seksyen 15, BBB 29 Muharram = 25 Disember (Ahad):

Bola sepak atau football adalah permainan antarabangsa, merentasi sempadan dan bangsa, digemari semua pihak sama ada tua atau muda, lelaki atau perempuan. Keunggulan bola sepak menjadi kemegahan, Negara-negara yang terkenal dengan pasukan bola sepak dikagumi seperti German, Brazil, Argentina, Perancis, Sepanyol dan sebagainya. Kelab-kelab bola sepak antara bangsa menjadi sanjugan seperti Arsenal, Manchester United dan sebagainya.

Di Negara kita, walaupun tidak bertaraf antarabangsa tidak kurang sanjungan terhadap pasukan dan wira-wira bola sepak seperti kemunculan pasukan Harimau Muda Malaysia dan kelahiran tokoh bola sepak professional seperti Safi Sali, Khairuddin, Apex dan sebagainya. Kebangkitan Harimau Muda memberi kesan semangat terutama kepada anak-anak muda dan mereka seolah-olah mau terlibat sama. Demikianlah selama ini Adun sering mengadakan pertandingan bola sepak pada peringkat kawasan dan Dun dan mendapat sambutan dari segi penyertaan dan pertandingan. Pada kali ini sebelum penutup Tahun 2011 Lajnah Sukan Adun yang dipengerusikan oleh saudara Dahari menganjurkan Klinik Bola Sepak – maksudnya adalah bersifat latihan yang dibimbing oleh coach-couch yang berpengalaman. Klinik Bola sepak ini mendapat kerjasama Ahli MPKj dan Pemuda Pas Serdang – saudara Adram Musa. Latihan bertempat di Kompleks Sukan, Seksyen 15, Bandar Baru Bangi. Sambutan dari anak-anak muda di Bandar Baru Bangi di luar dugaan yang kebetulan masa cuti Sekolah. Menurut saudara Dahari lebih dari 300 peserta hadir, iaitu berumur antara 12 – 14 tahun dan dari tingkatan 5 (17). Terdapat seorang pemain yang pernah bermain ke luar Negara iaitu Mohd. Alias Kaswa yang mewakili Kelab Mutiara Kajang dan pernah bermain hingga ke Singapura, Australia, Jepun dan England. Setiap peserta disponsor sehelai baju berharga RM13.00, dikenakan bayaran hanya RM5.00. Baju adalah menjadi rebutan.

Semasa merasmikan Klinik Bola Sepak Adun memuji pihak Lajnah yang membuat pendekatan baru dari segi melatih pasukan-pasukan bola sepak di Bangi. Adun berharap dari klinik akan dikenalpasti pasukan dan individu yang berbakat dan bakat mereka perlu digilap sehingga menonjol sebagai pemain bola sepak berbakat yang akan mewakili Dun Bangi, kawasan, daerah, bahkan negeri. Turut berucap sebelumnya saudara Adram Musa yang menekankan pentingnya semangat kesukanan dan berpasukan dipupuk dan semangat sedemikian dapat dipraktikkan ke tengah masyarakat..

Adalah difahamkan coach atau jurulatih pada hari ini dijemput khas 3 orang, antaranya dari peserta Harimau Muda B (Pasukan A sedang berada di Australia), mereka ialah sdr. Nik Shafiq dari Harimau Muda (B), manakala dua orang lagi saudara Zulfahmi dari Pasukan Sime Darby dan Abang Cherry juga dari Sime Darby.

Bagaimana Klinik Bola Sepak beroperasi ? Pasukan yang berjumlah lebih 300 pemuda itu dipecah kepada 6 di tengah padang. Bagi setiap pasukan dibimbing oleh coach. Antara aktiviti dijalankan ialah berlari, membuat bulatan dalam mana praktik bola dijalankan seperti, juggling, stop bola dan passing, cara bawa bola,, pergerakan 3, 4,5, - 3, 3 & 4 dan sebagainya. Bagaimana menendang bola finalti, tending sudut, mengejar, tackle, heading, hantar lambung dan sebagainya. Latihan berterusan dari jam 8.30 hingga 11.30 tengahari.

Latihan berjalan dengan baik dan lancar. Dengan klinik latihan diberi bertambah pengetahuan peserta dan menambah kemahiran bermain.

Sekian.

No comments:

Post a Comment