November 26, 2011

Spekulasi Dan Strategi Pilihanraya. BN Masuk Gelanggang Dalam Keadaan Tempang ?

BBB, 30 Zulhijjah = 26 November (Sabtu):

Bila tarikh pilihanraya menjadi topik perbincangan politik kerana tempoh mandate bagi pilihanraya ke 12 hampir matang – kurang tiga bulan empat tahun. Sudah menjadi tradisi di Malaysia, bahawa menentukan tarikh piliharaya adalah hak Perdana Menteri. Spekulasi pilihanraya timbul dengan melihat berbagai-bagai petunjuk yang berkait dengan pentadbiran Perdana Menteri dan isu semasa yang mempunyai kaitan rapat dengan pilihanraya. Sebelum dari ini bertiup kencang mengenai spekulasi pilihanraya yang dijangka pada bulan November ini, tetapi spekulasi meleset. Bulan November tidak wajar, kerana sebahagian besar dari jamaah haji belum pulang. Hak mereka mengundi tidak boleh dikesampingkan begitu saja. Jika dilakukan ia akan menempelak pihak Kerajaan. Faktor tengkujuh juga boleh menjadi halangan bagi kelicinan perjalanan pilihanraya.

Oleh kerana jangkaan pilihanraya tidak berlaku pada bulan November, maka spekulasi tentang pilihanraya berkemungkinan pada bulan Mac 2012 tahun hadapan. Setelah betul-betul mandate genap empat tahun. Ini didasarkan kepada banyak faktor. Ada bukti kea rah ini. Misalnya BN berusaha menarik sokongan dengan menghapuskan ISA, walaupun semangat Isa berkekalan dalam akta baru yang menggantinya. Di luar dugaan - pendekatan politik yang boleh dipersoalkan dari segi kematangan, BN membahagikan

Wang RM100/= bagi setiap pelajar. Bayangkan jika pembayaran dibuat terhadap dua juta pelajar, sesungguhnya pembayaran berjumlah RM200,000,000 dibelanjakan. Adakah wajar pemberian kepada semua anak-anak dilakukan sedemikian ? Tidakkah ini berunsur rasuah politik ? Tidakkah wajar jumlah ini digunakan – misalnya untuk membina Sekolah, menambahkan peralatan-peralatan di Sekolah-sekolah yang kekurangan, membantu pelajar-pelajar yang benar-benar miskin dan sebagainya.

Malangnya di tengah keghairahan pihak BN untuk mengadakan pilihanraya timbul isu kegagalan Projek Feedlot yang memakan biaya RM250 juta, kegagalan makmal computer di hampir semua Sekolah di Malaysia, kecuali beberapa buah sekolah sahaja dilaksanakan, isu wang KWSP RM55 bilion diluluskan pinjaman tanpa sokongan jaminan kerajaan, isu Program Pembasmian Kemiskinan yang melibatkan RM691.52 juta yang 54.4% mengalami kegagalan, kenaikan harga barang, berlaku berbagai ketirisan dan hutang Negara menurut laporan terkini Bank Negara Malaysia pada 30 Jun 2011 bahawa hutang Kerajaan Persekutuan kini mencecah sebanyak RM437 bilion, kalau tak terkendali Negara bakal menuju muflis. Adakah dengan isu-isu sedemikian BN mampu mengadakan pilihanraya ? Untuk mengabui mata rakyat, kita melihat tiba-tiba BN cuba menunjukkan ketelusan dengan memberi hak menganjur dan menyertai perhimpunan Aman dan membenarkan pelajar-pelajar universiti menyertai politik yang semuanya diikat syarat-syarat ketat yang belum tentu bersifat bebas. Perubahan drastic dari segi luaran ini, adalah untuk menutup kelemahan yang ketara bagi mendapat sokongan politik.

Dengan kelemahan yang berlaku di dalam BN, jika diadakan pilihanraya dalam masa kini, maka BN akan memasuki medan pilihanraya dalam keadaan tempang. Kita menjangka rakyat terutama di Bandar dan golongan muda tidak mudah terpedaya dengan umpanan pilihanraya sponton yang dilakukan oleh BN. Mereka faham dengan masalah yang dialami Negara akibat kebororosan, salah laku dan ketirisan dalam perbelanjaan kerajaan. Mereka mungkin mendapat sokongan sebahagian dari rakyat di Sabah dan Sarawak, tetapi sukar mendapat keyakinan sebahagian besar rakyat di Semenanjung.

Jika BN mengadakan pilihanraya dalam bulan Mac 2012 dan Pakatan bersepakat tidak ikut mengadakan pilihanraya bersama, ianya merupakan satu strategi yang baik, kerana dengan menghadapi pilihanraya bulan Mac dan di tangan Pakatan Rakyat sudah mempunyai 4 negeri, andainya Pakatan dapat memenangi 2 negeri, katakana dengan menawan balik Perak dan memenangi Negeri Sembilan, maka ianya satu modal yang mengkuhkan Pakatan mengekalkan, bahkan menambahkan sokongan rakyat dan kekuasaan negeri. Andainya pihak Pakatan menguasai peringkat Federal, maka ianya isyarat keruntuhan secara total BN pada peringkat negeri. Jika pihak BN masih belum berkeyakinan mendapat sokongan rakyat dengan tawaran-tawaran spontan dan mengadakan pilihanraya pada pertengahan tahun 2012, maka Pakatan perlu menunjukkan kesepakatan yang tinggi bagi mengalahkan BN yang cuba memulih ketempangan yang dialami selama ini.

Sekian.

No comments:

Post a Comment