June 27, 2011

Lawatan Menyampaikan Peruntukan Kerajaan Pakatan Negeri Selangor Kepada Sekolah-Sekolah Tamil Dan Cina Di DUN Bangi

BBB, 20 Rajab = 22 Jun (Rabu):


Pagi ini Adun bersama Sdr. Ari Krishnan Pengerusi Dewan Penyokon Pas Serdang dan pengiring saudara Shahrum Abdullah keluar membuat lawatan dan menyampaikan peruntukan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor kepada beberapa buah Sekolah Tamil dan Sekolah Cina di DUN Bangi: Peruntukan ini merupakan peruntukan tahunan yang diagihkan kepada Sekolah-sekolah rakyat

1) Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK (T) , West Country (Barat):

Salah sebuah dari Sekolah Tamil seluruh Selangor berjumlah 97 buah. Lokasi Sekolah Tamil bagi Bekas pekerja-pekerja estate ini berhadapan dengan Hospital Serdang, seberang jalan sebelah kanan dari Putrajaya ke Kajang-Bangi, Sekolah ini dibina sekitar tahun 1950an. Walaupun Sekolah ini terletak di luar dari Dun Bangi, tetapi dianggap sebahagian dari West Country (Timur) yang terletak di bawah DUN Bangi, maka Sekolah ini dikira sebagai di Bawah DUN Bangi


Kehadiran kami disambut oleh Penolong Guru Besar Puan Valiganan. Guru Besar Puan Magiswari mulai bercutu pencen. Hadir sama Mr. Manimaran YDP PIBG Sekolah, Saudara Sem dari Kelab Penyokong Pas dan guru-guru. Menurut Pengerusi PIBG, bahawa murid-murid Sekolah ini berjumlah 80 orang dengan jumlah guru seramai 12 orang. Jalan masuk ke Sekolah ini bermasalah kerana melalui tanah pemaju dan tidak ditarkan. Syarikat berjanji akan membuka laluan khusus keluar tapi tak pasti bila.

Kepada YDP PIBG dengan disaksikan Penolong Guru Besar dan berhadapan guru-guru Adun menyerahkan cek kepada Mr Manimaran YDP PIBG. Cek seharga RM3.000. Kemudian kami bergerak ke:

2) SRJK(T) Pekan Bangi

Sekolah yang lebih kurang seusia dengan SRJK(T) West Country Barat di atas. Sekolah ini bermasalah dari segi tapak, kerana pada asalnya milik individu, tapi kini telah dihadiahkan kepada Sekolah, luasnya tidak sampai dua ekar dan memerlukan pertambahan kawasan, tapi tanah yang diperlukan adalah milik persendirian.

Kesampaian kami disambut oleh pihak Pengerusi PIBG En. Paniselvam dan guru-guru. Guru Besarnya Puan K.Devi Pillai baru berpencen. Sekolah ini masa kini mempunyai 139 murid dengan 14 orang guru. Peruntukan yang kami sampaikan kepada YDP PIBG Sekolah ini ialah RM5,000/=. Dan RM660/= wang pendaftaran bagi pelajar miskin yang pernah dijanjikan dahulu.


3) SRJK© Yoke Ming

Dari SRJK(T) kami bertolak ke SRJK© yang juga terletak di Pekan Bangi. Lokasi Sekolah ini cantik, terletak di atas tanah tinggi yang berkeluasan 2 ekar. Sekolah asal didirikan sejak 1930an di tapak bersebelahan, kawasan baru mula digunakan 1949. Kehadiran kami disambut oleh En. Albert Naib Pengerusi PIBG dan Puan Loke Penolong Kanan. Guru Besar baru ditukar ke Sekolah lain dan belum ada penggantinya. Beberapa AJK dan guru turut hadir. Menurut Penolong Kanan Sekolah mempunyai 201 orang murid dengan 15 guru. Sekolah ini agak unik kerana 40% daripada pelajarnya adalah Melayu dan antara Ahli PIBG adalah juga Melayu. Sekolah ini antara SRJK© terbaik di Hulu Langat. Jumlah peruntukan yang kami sampaikan ialah RM10,000.



4. SRJK(T) West Country Timur

Sekolah ini antara Sekolah Tamil terbesar di Hulu Langat dibina sejak Merdeka. Kini Sekolah ini mempunyai 2 buah bangunan baru yang sebuah darinya tiga tingkat dan baru siap berharga RM2.3 juta. Mulai digunakan pada akhir 2010. Kehadiran kami disambut oleh Pengerusi PIBG Mr. Murthy dan AJK serta Guru Besar Miss Vasuki dan guru-guru. Sekolah ini mempunyai murid-murid seramai 432 orang dengan guru berjumlah 30 orang. Adun mempunyai hubungan baik dengan Sekolah ini dan sering meluluskan peruntukan yang dipohon seperti membina pondok pengawal, membaiki kerosakan bangunan, memberi peruntukan bagi sambutan-sambutan tertentu, memasang tanda arah Sekolah dan sebagainya.


Peruntukan yang disampaikan pada hari ini melalui Pengerusi PIBG berjumlah RM5,000 dan RM930 peruntukan bagi yuran pelajar miskin.

Sekian.

No comments:

Post a Comment