February 3, 2011

Antara jambatan besi zaman British dengan siling hospital zaman BN.



Pihak ADUN Bangi mendapat laporan bahawa jalan pintas yang menghubungkan West Country dengan Fasa 4 Tambahan Bandar Baru Bangi terputus. Terbayang dalam fikiran kami sebuah jambatan besi yang juga menjadi laluan kepada penganut Hindu untuk ke kuil mereka diseberang sungai.

Asal tempat West Country adalah penempatan bagi pekerja-pekerja estet West Country milik syarikat British. Jambatan besi tersebut telah dibina sebelum Bandar Baru Bangi dibangunkan sebagai sebuah penempatan seperti sekarang. Menurut salah seorang penganut Hindu En. Mukayah, yang sering menggunakan jambatan tersebut untuk ke kuil mereka jambatan itu dianggarkan berumur lebih dari 80 tahun.

Selain dijadikan sebagai jalan pintas untuk mereka yang menaiki motorsikal ke Fasa Empat Tambahan jambatan tersebut juga kerap digunakan oleh pelajar-pelajar sekolah untuk berulang alik ke sekolah agama Al-Hidayah dan juga SMK Jalan Empat.

Setibanya kami ditempat kejadian barulah kami menyedari bahawa pihak kami telah mendapat gambaran yang salah. Jambatan yang merentangi Sungai Hulu Langat itu masih tegap dan kukuh. Apa yang berlaku adalah jalan tar yang menjadi tebing jambatan itu telah mendap dan merekah. Dikhuatiri berlaku mendapan yang lebih serius dan seterusnya memgundang risiko kepada penggunanya maka jalan masuk ke jambatan itu telah ditutup.


ADUN Bangi, Dr. Shafie Abu Bakar dalam terbatuk-batuk kerana berhujan dalam program YB Turun ke Kampung sehari sebelum lawatan tersebut telah mengarah satu jawatankuasa ditubuhkan bersama pihak kuil tersebut bagi membincangkan tindakan yang bakal diambil. PihakADUN berjanji akan mengeluarkan sedikit peruntukkan bagi mengatasi masalah tersebut.

Penyelesaian segera perlu dibuat agar penganut Hindu dapat pergi ke kuil tersebut untuk menjalani ibadat mereka disamping pelajar-pelajar sekolah dan orang ramai dapat menggunakan jambatan tersebut seperti biasa. Besi pemagar yang telah dicuri juga dicadangkan untuk diganti bagi menambah cirri-ciri keselamatan jambatan tersbut. Seterusnya jambatan besi itu dicadangkan untuk dicat supaya tahan lama agar terus dapat digunakan pada generasi akan datang.

Jika dibandingkan siling Hospital Serdang yang runtuh (rasanya baru sahaja dibina) dibina oleh kerajaan BN dengan jambatan besi oleh penjajah British ternyata pihak penjajah lebih prihatin terhadap keselamatan rakyat jajahan mereka.



(Sempat menemui veteran PAS yang juga bekas tahanan ISA, Pak Mail)

No comments:

Post a Comment