November 27, 2010

Mesyuarat Bagi Mengadakan Gotong Royong Perdana Basmi Denggi

Surau Al-Kauthar, 18 Zulhijah = 25 November (Khamis):


Meningkatnya kes denggi di Hulu Langat dengan 13 kematian tahun ini – tempat kedua selepas PJ dengan 16 kematian, meningkatnya kebimbangan ancaman berkenaan berterusan. Pihak Berkuasa Kesihatan Daerah Hulu Langat diwakili Encik Nahrawi dan Cik Norazlin datang ke Pejabat Adun pada Jumaat 19 November, Jam 3-00 petang berbincang bagi mengambil tindakan bersama membasmi wabak denggi di Hulu Langat, khususnya di Bangi. Kami diberitahu antara lokasi tertinggi dengan kes denggi di BBB ialah kawasan 4/5 (15 kes), kawasan 4/7 (20 kes) dan 4/6 (8 kes) dan beberapa kawasan yang lain dengan kes masing-masing. Kami mengambil keputusan bagi mengadakan mesyuarat dengan pihak-pihak berkenaan pada Khamis malam ini - 25 November.


Hadir pada malam ini antaranya ialah pegawai-pegawai dari Jabatan Kesihatan Daerah Hulu Langat iaitu Dr. Zanariah, Encik Nahrawi dan Cik Norazlin, Wakil dari MPKj Zon 23 Ustaz Shafie Ngah, Tuan Haji Nazri Pengerusi Surau al-Kauthar, Dato` Abdul Karim Pengerusi Persatuan Penduduk 4/8, En. Abu Bakar Alias AJK Infrastruktur Adun Bangi, Tuan Haji Ahmad Sufie Munasir AJK Alam Sekitar dan Kesihatan Adun Bangi, Wakil dari Alam Flora dan beberapa yang lain yang jumlahnya lebih kurang 20 orang.


Adun Bangi yang mempengerusikan mesyuarat pada malam itu berterima kasih kepada semua yang memberi respond dan hadir jemputan yang menandakan semua pihak prihatin dan mengambil serius dengan bertambahnya kes denggi di BBB. Menurutnya kita akan membincangkan tentang cadangan untuk mengadakan gotong royong dan mengharapkan semua yang hadir mengambil bahagian memberi cadangan bernas bagi diambil tindakan. Sebelum perbincangan diteruskan, Adun menjemput pegawai dari Pejabat Kesihatan memberi taklimat mengenai denggi di Hulu Langat. Taklimat disampaikan oleh Cik Norazlin dengan dibantu oleh Dr. Zanariah dan En. Nahrawi. Dari cadangan-cadangan yang diterima mesyuarat bersetuju untuk mengadakan gotong royong Perdana pada Ahad 5 Disember 2010 dengan memberi tumpuan kepada tempat-tempat kes utama denggi, iaitu 4/5, 4/6, 4/7, 4/8, termasuk perumahan Sri Ayu dan Jubli Perak.


Persetujuan diambil, Jabatan Kesihatan akan turun dengan kakitangannya lebih kurang 10 orang dengan membawa postar-postar berkenaan denggi, contoh-contoh bahan-bahan denggi dan abet yang diguna dalam air bagi mencegah perkembangan larva nyamuk eidis. Pihak MPKj dan Alam Flora diminta menyediakan tenaga pekerja, lori, beg plastic hitam dan alat pembesar suara, AJK Adun menyediakan khemah, air minuman dan makanan untuk peserta dijangka antara 250 hingga 300 orang. Pengerusi Surau Al-Kauthar akan menghebohkan gotong royong kepada jamaah pada hari jumaat untuk keluar menyertai gotong royong. Begitu juga Surau Al_ikhwan diminta maklumkan kepada jamaah. Demikian ketua-ketua Persatuan Penduduk kawasan-kawasan yang menjadi tumpuan gotong royong dan Kontrektor Rumah Pangsa Seri Ayu dikehendaki memberitahu anak buah masing-masing untuk keluar bergotong royong mulai pagi Ahad 5 Disember 2010 sebagaimana dipersetujui. Pada hari Sabtu sebelum hari gotong royong pihak Jabatan Kesihatan akan membuat semburan fogging. Pihak penduduk diminta memberi kerjasama. Peserta yang datang pada pagi hari Ahad 5 Disemberperlu membawa peralatan masing-masing seperti pisau, sabit, gerap, saki, mesin rumput dan apa-apa alat bagi pembersihan yang difikirkan sesuai,


Antara agenda pada pagi itu ialah:

7.00 pagi - Berhimpun

7.30 pagi - Makan pagi – Minuman air mineral disedia berterusan

8.00 pagi - Berbaris dan menerima taklimat

8.15 pagi - Pelancaran

8.30 pagi - Turun padang

12.00 T.H - Berhimpun kembali

12-15 T.H - Penilaian penemuan dan keberhasilan.

12.30 T.H- Bersurai.


Terima kasih.

No comments:

Post a Comment