July 14, 2010

Ekonomi Selangor Makin Mantap - Menteri Besar

Shah Alam, 01 Syaaban = 13 Julai (Selasa):



Dalam penggolongan bagi perbahasan Anggaran Perbelanjaan Tambahan Kedua, 2010 berjumlah RM117 juta, YAB Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim Menteri Besar Selangor membuat kesimpulan bahawa ekonomi Selangor makin mantap. Beliau membawa bukti:

Tahun Hasil Cukai Bajet

2008 673 juta 733 juta
2009 608 613
2010 870 894

Peningkatan pendapatan memerlukan pertambahan perbelanjaan bagi menyesuaikan dengan perkembangan ekonomi negeri dan pembangunan. Sebab itu memerlukan Perbelanjaan Tambahan.

Sementara itu Selangor akan menyelesaikan rundingan berhubung dengan air dengan kerajaan Persekutuan dengan penyusunan semula pentadbiran Air Selangor di bawah KDEB (Kumpulan Darul Ehsan Berhad) dan mengekalkan air percuma bagi 20 cubic meter persegi.

Menurut Tan Sri Khalid kekecohan mengenai pasir sengaja ditimbulkan oleh mereka yang hilang kepentingan di dalam mengeksploitasi pasir. Kecurian pasir berlaku sejak dahulu dan BN tidak kesah untuk menjadikannya sebahagian dari hasil Selangor. Kalau dulu ianya tidak menjadi hasil bagi kerajaan Selangor di bawah BN, tetapi sekarang kita akan mengawal pasir dan menjadi punca pendapatan negeri. Kini melalui tender dan kuatkuasa hasil pasir makin meningkat dari RM20 kepada RM30 juta. Dengan pengawalan yang lebih ketat hasil ini akan terus bertambah. Pendapatan ini akan dikembalikan pada rakyat sesuai dengan motto Selangor "Merakyatkan Ekonomi Selangor".

Sementara itu pada sesi menjawab soalan lisan, soalan dari ADNS Bangi – soalan no 10 naik, iaitu berkenaan "Zon Bersih" di Seksyen 1 dan 16 Bandar baru Bangi. Jawapan dibuat oleh YB Ronnie Leu Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Pnyelidikan. Dalam soalan tambahan ADNS Bangi menggesa supaya pihak MPKj menubuhkan Skuad Bersih secara bergerak dan membersih kawasan-kawasan yang kotor, terutama di kawasan pekan. Sebelum itu bila YB Haji Yaakob Bin Sapari Exco Pemodanan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan menjawab mengenai Kampong-Kmpong Tradisional Melayu ADNS Bangi bertanya berkenaan gangguan JKKKP yang menurut Hj. Yaakob Kerajaan Negeri tidak mengiktiraf kewujudan mereka. Ada cadangan dari Ahli Dewan agar diambil tindakan undang-undang terhadap mereka.

Semasa YAB Menteri Besar membuat rumusan penggolongan mengenai ekonomi Selangar ADNS Bangi beberapa kali bangun membuat soalan dan meminta penjelasan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment