January 22, 2010

Merasmikan Portal e-Fardhu `Ain Masjid al-Munawwarah

Seksyen 27, Shah Alam, 6 Safar = 22 Januari (Jumaat)


ADUN Bangi selaku Pembantu Exco Hal Ehwal Islam dan Adat-Adat Melayu memuji AKJ Masjid al-Munawwarah yang diketuai Nazirnya – Ustaz Muhayat kerana bersifat pro-aktif menggunakan kemudahan komunikasi moden portal e-mail dan sms sebagai saluran maklumat yang dapat dimanfaatkan oleh seluruh ahli jamaah Masjid al-Munawwarah. Dr. Shafie dijemput khas bagi merasmikan portal berkenaan. Menurut Dr. Shafie, "Masjid al-Munawwarah mungkin antara masjid terawal yang menggunakan kemudahan seperti Portal e-Fardhu Ain di Selangor."


Menurut Dr. Shafie, "Melalui maklumat langsung dan berterusan para jamaah dapat mengetahui dan mengikuti program yang dianjurkan oleh Masjid dan mengikuiti pengisian dan pengajaran. Dengan kemudahan ini memberi ruang kepada para jamaah meningkatkan ilmu pengetahuan di samping mengikuti program-program yang lain." Dr. Shafie berpendapat para jemaah patut bersyukur kepada Allah atas inisiatif yang diusahakan oleh AJK.


ADUN difahamkan pihak masjid sebelum pelancaran telah mendaftar 90% dari ahli kariah dan no. handset mereka. Sambutan amat menggalakkan. Lebih dari 1,000 ahli didaftarkan. Melalui penggunaan portal ini dapat mempercepatkan maklumat, mengurangkan kos dan tenaga. ADUN difahamkan oleh Haji Ghazali yang mengurus dan merangkakan khidmat portal untuk menyampaikan maklumat mengenai satu program di masjid, katakan mengenai ceramah, memakan perbelanjaan 9 sen bagi setiap orang. Ini bagi satu 'blast' untuk satu maklumat kepada semua ahli, memakan peruntukan RM90.00 (untuk 1,000 orang). Ini bererti pelancaran derma perlu dilakukan bagi menghantar maklumat-maklumat.

Tuan Nazir, Ustaz Muhayat di dalam ucapan alu-aluannya sebelum perasmian dilakukan oleh Pembantu Exco Agama berkata, "Melalui Portal e-Fardhu Ain, masjid masuk kepada fasa baru di dalam berdakwah dan menyebarkan pengajaran Islam, iaitu melalui Maya." Menurutnya, "Ini adalah cara terbaik dan sesuai dengan perkembangan IT yang menyeluruh dan global". Menurutnya, "Menggunakan portal memerlukan dana, maka pada hari ini juga dilancarkan Tabung Dana bagi kelangsungan portal," katanya.


Pada hari ini tuan Khatib dan Imam Masjid al-Munawwarah, Ustaz Marshidi menyampaikan khutbah bertajuk 'Kepentingan Ilmu Dalam Masyarakat Moden' sesuai dengan pelancaran Portal.


Sekian.

No comments:

Post a Comment