October 26, 2009

Sekolah Agama Bandar Seri Putra Mula Diguna: ADUN Bangi Bekalkan Komputer

Bandar Seri Putra, 04 Zulkaedah = 23 Oktober (Jumaat)


Desakan dan permohonan supaya Bandar Sri Putra didirikan sekolah rendah, sekolag menengah dan sekolah agama dikemukakan oleh ADUN sejak 2001 semasa ADUN menjadi ADUN Kajang dalam mana Bandar Baru Bangi dan Sri Putra di bawah DUN Kajang.

Pada peringkat permulaan Bandar Putra dibuka (2001), tidak ramai yang mau menghuni, kerana masih kurang dari segi kemudahan, termasuklah ketiadaan sekolah. Ramai dari pembeli pada masa itu menjadikan rumah di sini sebagai rumah persinggahan di hujung minggu. Al-hamdulillah kini sekolah agama mulai digunakan, di samping sekolah rendah kebangsaan telah dibuka. Namun, sekolah menengah yang hampir siap tapi masih terbengkalai.

Sekolah agama ini mula digunakan pada 1 Oktober 2009 berikut dari mesyuarat antara Jabatan Agama, JKR, TNB dan Sekolah pada 5 September, iaitu dengan memindah seramai 325 murid yang belajar di Sekolah Agama Pekan Bangi, tetapi tinggal di Bandar Seri Putra. Pendaftaran murid baru telah dibuat dan tarikh pendaftaran akhir 30 Oktober. Setakat ini 850 orang telah mendaftar bagi memulakan pengajian bila sesi pertama dibuka pada 4 Januari 2010.

Sekolah Agama Seri Putra didirikan di atas tapak seluas 5 ekar berdepan dengan kawasan masjid yang lebih kurang sama luasnya. Tapak berada dikawasan strategic di tengah-tengah kawasan Bandar Seri Putra. Kos bagi sekolah ini ialah RM6.1 milion. Sekolah ini mempunyai dua blok empat tingkat yang boleh memuatkan 40 kelas dan boleh menampung hingga 2,000 murid termasuklah sebuah kantin. Disamping itu, sepertimana biasa sekolah ini mempunyai 9 kelas dengan dua kelas bagi darjah satu hingga 4 dan satu kelas bagi darjah 5. Setakat ini ada 10 orang guru dengan dua guru lelaki dan 8 perempuan. Guru Besar ialah Ustaz Khairul Amri dan Timbalannya Ustaz Husnan. Agak pelik sedikit sekolah yang terletak dibawah DUN Bangi yang sepatutnya dari segi tadbirannya terletak di bawah Hulu Langat diletak pentadbiran persekolahannya di bawah Pejabat Agama Sepang.

Dalam ucapannya ADUN Bangi, bersyukur kepada Allah sebuah lagi sekolah agama di DUN Bangi bertambah menjadikan 10 buah, iaitu;

1 buah SRAI di Bandar Baru Bangi
5 ,, SRA (Sg. Ramal Luar, Sg.Ramal Dalam, Pekan Bangi, Jalan 6 BBB, Seri Putra)
1 ,, LEPAI , Bandar Baru Bangi
3 Swasta (Jasmin, Kajang Utama, Seksyen 9).

Walaupun sudah 10 buah agama wujud di DUN Bangi, tetapi masih belum cukup dari segi keperluan penduduk setempat. Banyak lagi permohonan-mohanan diterima untuk mendirikan sekolah agama.

ADUN berharap Sekolah Agama Seri Putra akan memainkan peranan mendidik anak-anak setempat dengan pendidikan agama dan menjadi anak-anak berguna. Secara tidak langsung dapat mengelak anak-anak dari gejala sosial. Sempena Bangi Bandar Ilmu, maka adalah diharapkan Sekolah Agama Seri Putra akan menjadi sekolah agama terbilang di DUN Bangi, bahkan pada peringkat di Hulu Langat dan turut sama melonjakkan imej Bangi sebagai Bandar Ilmu.

Kemajuan sekolah banyak bergantung kepada banyak pihak. Selain dari guru-guru ialah ibu bapa. ADUN berharap dalam masa terdekat sekolah akan bermesyuarat bagi melantik AJK PIBG sekolah. Dengan ini banyak kegiatan yang dapat dijalankan melalui kerjasama dengan PIBG. ADUN sedia bekerjasama dengan pihak sekolah dan PIBG bagi memajukan sekolah.

Oleh kerana pada peringkat permulaan sekolah masih berkurangan dari segi peralatan. Bagi sebagai permulaan ADUN membekalkan sebuah computer baru (Dell) untuk kegunaan sekolah.

Sekian. Terima kasih. Wassalam.,

No comments:

Post a Comment