October 6, 2009

Sambutan Hari Raya Idul Fitri

DUN Bangi Syawal = Oktober:

Selesai Ramadhan dan Puasa Sunat Syawal kemeriahan sambutan Hariraya Idul Fitri amat terasa, setiap hari, terutama pada hari Sabtu dan Ahad yang padat dengan jadual jemputan rumah terbuka Hari Raya. Kebiasaannya majlis akan diadakan di pekarangan masjid, balairaya, rumah persendirian, pasti, di padang dan sebagainya. Persediaan makanan seperti kebiasaannya diadakan secara bergotong royong. Tamu dijemput dari penduduk setempat dan dari luar.

Pakaian mereka beragam dan berwarna warni. Selain dari menyediakan juadah tradisional seperti ketupat, lemang, rending, nasi impit, soto, satay, nasi minyak, beriani, nasi biasa, turut disediakan kuih-kuih kering dan moden, minuman-minuman di samping buah-buahan. Masa jemputan biasanya antara jam 10.00 pagi hingga ke petang. Jika hari bekerja biasanya pada sebelah malam.

Dalam majlis yang penuh kemeriahan selalu juga disertai dengan majlis penyampaian bantuan barang dan duit kepada faqir, miskin, anak yatim, ibu tunggal, warga mas, mereka yang sakit dan dalam kesusahan. Biasa juga majlis diserikan dengan penyampaian duit raya kepada anak-anak dalam keadaan ceria beratur menurut giliran dan cara mereka berbagai ragam dan menghiburkan. Setengah tempat mengadakan latar muzik dengan lagu-lagu raya dan lagu-lagu nasyid. Mereka bermaafan antara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment