October 27, 2009

Melancarkan Usrah Remaja

Masjid al-Hasanah 6 Zulkaedah = 25 Oktober (Ahad):




ADUN Bangi pada pagi ini dijemput oleh pihak Pewaris sebuah NGO yang menumpukan kegiatan mendidik generasi muda sebagai pelapis pimpinan pada masa hadapan. Jumlah peserta lebih kurang 70 orang termasuk lelaki dan perempuan.

Menurut Saudara Rusli selaku Pengerusi Pewaris yang baru dilantik dalam ucapan alu-aluannya,

``Anak-anak yang dipilih dari sekitar Bangi buat kali ini``, katanya.

``Kursus seumpamanya diadakan secara giliran dari satu tempat ke satu tempat dan dari satu masa ke satu masa.``. Kursus sehari ini menurutnya,

``Diadakan secara percuma dan dibimbing oleh pakar motivasi yang berwibawa.``. Turut sama Hadir Saudara Faizal Mantan Pengerusi yang lepas.

ADUN Bangi di dalam ucapannya melahirkan rasa sukacita bahawa masjid kini bukan sahaja sebagai tempat ibadat semata-mata, tetapi sebagai pusat pendidikan bagi membentuk generasi muslim dan muslimah yang berguna pada masa kini dan akan datang.

Menurutnya, Kursus kepimpinan seumpama ini dapat mengelak generasi muda dari terjebak di dalam masalah gejala sosial, di samping menanamkan nilai-nilai positif terhadap mereka. Beliau berharap pendidikan yang diterima akan dipanjangkan oleh peserta-peserta kepada teman-teman dan ``group peers` mereka dan mempengaruhi mereka kepada nilai-nilai positif.

Menurut Dr. Shafie, di dalam kehidupan yang mencabar, langit terbuka dan global, generasi muslim dan muslimah perlu kepada benteng yang kukuh di dalam menghadapi cabaran dan ancaman yang boleh menghakiskan budaya dan nilai-nilai keislaman. Generasi muslim dan muslimah jangan membiarkan diri menjadi mangsa perubahan, tetapi jadikan diri sebagai factor dan agen perubah dan mewarnai masa hadapan menurut pola dan nilai yang kita perjuangkan. Mengakhiri ucapan beliau berharap Pewaris meneruskan perjuangan dan jihad murni yang sesuai dengan tuntutan Islam.

No comments:

Post a Comment