September 15, 2009

Majlis Khatam al-Qur`an

Surau Jubli Perak (al-Ikhwan) 22 Ramadhan = 12 September (Sabtu)

Kalau di awal Ramadhan masjid dan surau mengadakan majlis-majlis pelancaran tadarus al-Qur`an, maka pada akhir Ramadhan masjid dan surau sibuk pula mengadakan majlis-majlis khatam Qur`an.

(Penghargaan kepada peserta dari Surau Taman Sutera, Kajang)

Berbagai pendekatan diadakan. Misalnya Surau al-Ikhwan yang dulunya agak malap dari kegiatan, kini begitu giat memfokuskan majlis khatam kepada anak-anak muda remaja di samping jamaah surau dari kalangan orang tua. Khatam dilakukan bagi kalangan anak-anak muda. Selepas khatam anak-anak diberi hadiah kewangan dan cenderahati.

ADUN Bangi dijemput menyampaikan sagu hati dan cenderamata kepada peserta tadarus selepas berucap. Beliau menyatakan kekaguman terhadap aktiviti surau di bawah pimpinan Dr. Miskandar selaku pengerusi dan Datuk Haji Hadi selaku Penasihat. Turut diberikan sagu hati kepada semua ahli jawatankuasa dan jamaah yang menjayakan ihya` sepanjang Ramadhan. Gandingan antara veteran, remaja dan muslimat memajukan Surau al-Ikhwan. Dengan berjalannya berbagai aktiviti menurut Dr. Miskandar, masyarakat setempat dengan ikhlas memberi sumbangan, bukan sahaja kepada aktiviti Ramadhan, bahkan kepada aktiviti surau dan peralatan yang diperlukan oleh surau.

(Antara peserta khatam al-Qur'an, Surau al-Ikhwan)

No comments:

Post a Comment