August 10, 2009

BANGI MENCEGAH H1N1




Atas inisiatif pusat khidmat masyarakat DUN Bangi memberi penerangan kepada orang ramai khususnya warga Bangi berkenaan wabak H1N1 telah diadakan satu program membahagikan topeng muka secara percuma di Tapak Pasar Malam Seksyen 16 Bandar Baru Bangi. Selain dari topeng muka sejumlah 500 unit, bahan risalah berkenaan H1N1, bulletin Bangi dan Suara Selangor turut diedarkan bersama. Tumpuan kepada peniaga yang menyediakan makanan dan pengunjung pasar malam.

ADUN Bangi , YB Dr. Shafie Abu Bakar yang mengetuai program tersebut turut menasihatkan orang ramai agar menjaga kebersihan diri dan sekitaran sebagai langkah awal membendung penularan virus tersebut.

Program turut disertai oleh Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi, Jaringan Siswazah Malaysia (JASA), Unit Amal Serdang, NISA Serdang dan Dewan Muslimat PAS Serdang.

Sehingga hari ini 10.08.09 26 orang telah terkorban akibat virus influenza selsema babi (H1N1). Angka kematian naik secara mendadak bila rekod kematian pesakit dirujuk. Kesan virus ini jika dilihat sama seperti selsema yang biasa dialami oleh kebanyakkan rakyat Malaysia- bersin, demam dan hilang selera makan. Ada antara mangsa cuma demam panas semalaman tetapi telah membawa maut. Mereka yang berisiko tinggi untuk mengidapnya adalah kanak-kanak dan warga tua. Kementerian Kesihatan disarankan lebih serius dan terbuka dalam menangani gejala ini.

No comments:

Post a Comment