April 29, 2009

Politik Malaysia Ke Mana Arahnya ?


Dr Muhammad Nur Manuty
- PKR mahu memperkasakan partinya dengan tasawur Islam
- Perbezaan idealogi dalam Pakatan Rakyat mematangkan perjuangan
- Era Mahathirisme telah mula membayangi pentadbiran kerajaan. Perkara ini diperjelaskan lagi apabila mahkamah dilihat tidak lagi bebas dan polis dipergunakan dengan sewenang-wenangnya.
- Menteri Penerangan yang baru, Datuk Seri Rais Yatim cuba untuk mencorakkan kembali media agar ia mampu membentuk kembali sokongan rakyat kepada Barisan Nasional setelah ia gagal dilakukan oleh Datuk Ahmad Shabery Cheek, Menteri Penerangan sebelum ini.
- Media internet menjadi ancaman kepada kerajaan BN

Prof Madya Ghazali Mayudin
- Politik baru dari kesedaran rakyat yang mahukan perubahan
- Pertukaran PM biasanya meningkatkan kepercayaan rakyat pada pemerintah. Namun ini tidak berlaku semasa perlantikan DS Najib sebagai PM ke-6
- Pilihanraya di Malaysia ‘free but not fair’
- Pakatan Rakyat jangan merasa selesa dengan kelebihan yang mereka miliki sekarang. Rakyat akan bertanya apa yang mereka perolehi setelah satu penggal memerintah. Jawapan terhadap perkara tersebut hendaklah disediakan daripada sekarang.
- Formula MOP menunjangi penguasaan 50 tahun BN. M = Manipulasi, O= Organisasi dan P= Prestasi.

YB Dr Dzulkifley Ahmad
- Firaun menakut-nakutkan rakyat untuk terus berkuasa. Nabi Musa a.s diutuskan dengan maklumat untuk membebaskan rakyat.
- Rakyat ada keberanian bila mereka ada maklumat.
- PRU13 idealogi tidak penting; delivery bagi setiap apa yang dijanjikan menguasai pemilihan rakyat.
- Perjuangan ideologi bagi setiap parti haruslah berada di dalam centrice position agar kesatuan di antara kesemua Pakatan Rakyat dapat diteruskan dan membentuk gelombang perubahan di kalangan rakyat
- Istilah-istilah kesejagatan dan nilai yang terdapat di dalam Al-Quran seperti ’memakmurkan muka bumi’, ’keadilan islam’, good governance dan banyak lagi sebagai ganti terus kepada perkara-perkara hukum yang telah diberikan gambaran tidak baik oleh UMNO.
- Slogan PAS for ALL diterima baik oleh non-Muslim, tidak mustahil satu hari nanti slogan Islam for All turut diterima oleh non-Muslim.
- Gerakan Islam harus bersifat fatanah serta menguasai ilmu Siyasah Syarieyyah.

Soalan-soalan peserta banyak berkait tentang keyakinan terhadap kekukuhan Pakatan Rakyat, pengurusan Pakatan Rakyat, peranan golongan kelas menengah Melayu dan sokongan non-Muslim terhadap PAS.
Moderator, Sdr Fadhlur Rahimi pula merumuskan di hujung forum betapa politik baru sekarang sangat berkait dengan politik nilai serta peranan yang sangat besar yang dimainkan oleh civil society di dalam menentukan parti mana yang bakal memegang tampuk pemerintahan.

No comments:

Post a Comment